 © duniabioteknologi™ 2011  Dunia Bioteknologi: Sains dan Islam

Tuesday, April 17, 2012

Sains dan Islam

Salam dan Selamat Sejahtera,

Jika kita merenung perkembangan sains, maka kita tidak boleh lari daripada melihat perkembangan alam - dimana perkembangan alam ini kaitannya sangat dekat lah dengan Maha Pencipta.

Perkembangan sains giat berlaku, begitu juga perkembangan alam. Yang pasti kedua2nya berada dalam rancangan Allah Yang Maha Satu. Jika difikirkan, ramai ahli bijak pandai dalam bidang sains yang mempengaruhi perkembangannya, namu pasti kita pelik kerana yang bijak pandai pun tak cukup pandai untuk mengaitkan hubungan sains dan Maha Pencipta.

http://widewallpapers.org/nature-wallpapers/green-nature-wallpaper/309/

Inilah yang dikatakan "awesome" bagi umat2 islam yang sedar akan perkaitan hubungan sains dan juga alam, di mana keduanya adalah ilham daripada Yang Maha Satu. Kita boleh kaitkan ini dengan bidang seni juga, dimana artis menggunakan sumber alam bagi meningkatkan rasa kesedaran diri tentang penciptaan alam, dan terus menyebabkan kita terasa kecilkan perkembangan sains yg nampaknya seperti gah berkembang, jika mahu dikaitkan dengan perkembangan alam yg telah berlaku sejak dahulu lagi.

Lagu Maher Zain berikut - Open Your Eyes nyata menunjukkan unsur2 alam yang membangkitkan rasa teruja dengan ciptaan semulajadi Yang Maha Satu.


Semoga bertemu di post akan datang, wassalam!

1 comment:

  1. nice info ne,
    thanks ,y

    my web :
    ivanluber.student.ipb.ac.id

    ReplyDelete

back to top